تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی به آب دور ریز گفته می شود که در فعالیت های صنعتی استفاده می شود. آبها بعد از مدتی استفاده کیفیت خود را از دست می دهند و به عنوان فاضلاب صنعتی شناخته می شود. در صنعت، آب بسیاری برای تولید استفاده می شود. بعد از مصرف کیفیت آب پایین می آید و بعد از طی عملیات مختلف املاح آن به مواد آلی و غیر آلی تبدیل می شود. فاضلاب های صنعتی شامل فلزات سنگین و یون های سمی هستند که در صورت تخلیه در محیط زیست آسیب جدی وارد می شود به همین دلیل از دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می شود.
با توجه به نوع فاضلاب از روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده میشود که انواع آن به شرح زیر است:
1- تصفیه فیزیکی : تصفیه فیزیکی فاضلاب با استفاده از نیروی فیزیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود که شامل آشغالگیری، دانه گیری، ته نشینی و سایر فرآیندها است.
2- تصفیه بیولوژیکی : فرآیندهای بیولوژیکی برای تجزیه مواد آلی مثل روغن، غذا و فاضلاب های انسانی مورد استفاده قرار می گرد. تصفیه فاضلاب صنعتی به روش بیولوژیکی به فرآیند هوازی، فرآیند بی هوازی و کمپوست تقسیم شده است.
3- تصفیه شیمیایی : در این روش تصفیه از مواد و واکنش شیمیایی برای تصفیه پساب استفاده می شود. این فرآیند شامل انعقاد شیمیایی و انعقاد الکتریکی است که برای تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می شود.
4- تصفیه لجن : این روش برای جداسازی مواد جامد و مایع استفاده می شود که شامل آبگیری لجن از فاضلاب های صنعتی است. رطوبت باقی مانده در مواد جامد ارزش دفع را مشخص و کیفیت بارآلودگی تاسیسات تصفیه را تعیین می کند.