آشغالگیر مکانیکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات موجود در تصفیه خانه ها می باشد که به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به پمپ و سایر دستگاه های تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی این گروه از آشغالگیرهای فاضلاب، عدم نیاز به نیروی انسانی در طی فرآیند حذف آشغال می باشد.

آشغال­گیر مکانیکی (Raked Bar Screen) از میله های استیل ضد زنگ (stainless steel) برای حذف زباله ها ساخته شده­ است. مواد جامد بر روی میله های غربال به دام می ­افتند و از روی تجهیزات توسط چنگک ­های تمیزکننده ­ای که توسط دو زنجیره افقی حرکت می­ کنند، حذف و خارج می­ شوند.

مقدار چنگک­ ها (rakes) به ارتفاع آشغال­گیر و شرایط عملکرد آن (جریان، ظرفیت تخلیه، اندازه ذرات، تراکم موادی که بایستی خارج شود و غیره) بستگی دارد.

آشغال­گیر مکانیکی، مواد جامدی که بزرگتر از فاصله بین میله­ ها است را از فاضلاب جمع­ آوری و حذف می ­کند. مواد جامد به طور دوره ­ای از شبکه ­های فیلتر کننده توسط چنگک های قابل حرکت برداشته می ­شود و به سمت بالای چارچوب برده می ­شود. مواد جامد سپس از چنگک ها توسط وسیله ­ای در امتداد نیروی جاذبه به سطل زباله تخلیه می ­شود. آشغالگیرها برای استفاده در فاضلاب هایی با PH:6.5-8.5 استفاده می­ شود.