ایستگاه های پمپاژ آب و فاضلاب

شاید بیشتر مردم تصور کنند که فاضلاب نیز همانند آب توسط یک پمپ که در مسیر لوله قرار گرفته به ارتفاعات بالا پمپاژ می شود. اما این تصور کاملا غلط می باشد. در برج ها، ساختمان های مسکونی و تجاری چند طبقه که فاضلاب آن ها در پایین ترین طبقه می باشد و اختلاف ارتفاعی زیادی با شبکه فاضلاب شهری دارد از لیفت استیشن فاضلاب جهت پمپاژ استفاده می شود. لیفت استیشن یک سیستم کامل از تجهیزات برقی و مکانیکی است که فاضلاب درون آن جمع شده و سپس به سطوح ارتفاعی بالاتر انتقال می یابد. ایستگاه پمپاژ شامل مخزن سپتیک، پمپ، سنسور های سنجش ارتفاع و سیستم کنترل مرکزی می باشد که باید هد ارتفاعی و دبی لازم را تامین می کند.

مخزن عمودی سپتیک : بدنه اصلی ایستگاه پمپاژ، مخزن عمودی آن می باشد جایی که سایر اجزا از جمله پمپ ها، سنسور ها و اتصالات درون آن قرار می گیرد و فاضلاب ساختمان به آن وارد می شود. حجم مخزن سپتیک بر اساس دبی فاضلاب ساختمان و هم چنین پیک دبی تعیین می شود. جنس مخزن باید به گونه ای باشد که در برابر خوردگی و فشار های جانبی مقاوم باشد. به همین دلیل مخزن لیفت استیشن از پلی اتیلن ساخته می شود.

پمپ فاضلابی : نیروی محرکه ایستگاه پمپاژ توسط پمپ فاضلابی تعبیه شده در آن تامین می شود. این پمپ ها به شکل مستغرق می باشند، بدین معنا که فاضلاب در تماس مستقیم با بدنه پمپ ها می باشد. به همین دلیل جنس بدنه پمپ ها از استیل ضد زنگ است تا مقاومت بالایی در برابر خاصیت خورندگی فاضلاب داشته باشد. هم چنین به منظور جلوگیری از گرفتگی پمپ های لیفت استیشن از پمپ خردکن دار استفاده می شود. استفاده از پمپ خرد کن دار باعث می شود که جامدات درشت و معلق باعث گرفتگی لوله ها و اختلال در عملکرد پمپ ها نشوند.

سنسور سنجش ارتفاع : دو سنسور سنجش ارتفاع یکی به منظور اندازه گیری پایین ترین سطح ارتفاع فاضلاب و یکی برای سنجش سطح ماکسیمم فاضلاب درون مخزن تعبیه می شود. هنگامی که فاضلاب به سطح بالایی می رسد، سنسور ها سیگنالی به سیستم کنترل مرکزی ارسال کرده و دستور روشن شدن پمپ ها و پمپاژ فاضلاب صادر می شود. هم چنین هنگام رسیدن فاضلاب به سطح پایین دستور خاموش شدن پمپ ها صادر می گردد.

سیستم کنترل مرکزی : تابلو برق یا سیستم کنترل مرکزی وظیفه کنترل و نظارت بر عملکرد لیفت استیشن را دارد. روشن و خاموش کردن پمپ ها، اعلام هشدار خرابی پمپ یا اعلام عملکرد نادرست ایستگاه پمپاژ همگی بر عهده تابلو برق می باشد.