تصفیه خانه های آب شرب

به طور کلی تصفیه آب به منظور حذف تمامی ناخالصی های مضر موجود در آب صورت می گیرد. باید توجه داشت که آبهای آشامیدنی 100% خالص نیستند و فقط عوامل مضر و بیماری زای انها حذف شده اند. مراحل تصفیه آب با توجه به نوع منبع و کاربری نهایی آب می تواند متفاوت باشد. قبل از ورود آب به تصفیه خانه معمولا فیلترهایی وجود دارند که قطعات درشت مانند چوب ، پلاستیک و غیره را جدا می کنند در برخی موارد این کار با عبور دادن آب از یک بستر ماسه ای صورت می گیرد. پس از آن مراحل زیر انجام می شوند :
مرحله اول – آبگیری : اولین مرحله در تصفیه آب، آبگیری است. قرار گرفتن آب در آبگیر باعث می شود که آب در حالت ساکن و بدون تلاطم قرار بگیرد. در نتیجه آن حجم بسیاری از مواد معلق در آب، ته نشین می شود. این مرحله به زلال سازی و آشغال گیری بسیار کمک می کند.
مرحله دوم – تصفیه فیزیکی : آب قرار گرفته در آبگیر، وارد مرحله تصفیه فیزیکی می شود. در تصفیه فیزیکی بسیاری از ذرات جامد مانند چوب، آشغال، برگ و شاخه درختان از آب جدا می شوند. ورود این مواد به تجهیزات تصفیه آب، می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن ها شود. همچنین این جداسازی به کاهش کدورت آب کمک می کند.
مرحله سوم – تصفیه شیمیایی : از چالش هایی که در تصفیه آب وجود دارد جداسازی جلبک ها و گیاهان در دستگاه های تصفیه می باشد. در تصفیه شیمیایی از برخی مواد شیمیایی استفاده می کنند تا از رشد جلبک ها و گیاهان جلوگیری شود. از جمله این مواد می توان به سولفات مس اشاره کرد. همچنین می توان از تصفیه بیولوژیکی برای این امر استفاده کرد.